Budowa sieci Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zakończona.
Linia Poznań – Wronki dołączyła do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. To oznacza, że od 1 stycznia 2023 roku, pociągi PKM będą kursowały z Poznania we wszystkich dziewięciu kierunkach.
– Zaczęliśmy w 2007 roku od powołania rady aglomeracji. Tak ruszył proces budowy organizacji funkcjonującej sprawnie dzięki temu, że potrafiliśmy się porozumieć. Ówczesna mądrość samorządów i spojrzenie perspektywiczne pozwoliły na osiąganie takich sukcesów, jak Poznańska Kolej Metropolitalna, o której wtedy jeszcze nie myśleliśmy, czy możliwość odbudowania PKS Poznań. Pokazujemy, że razem z marszałkiem potrafimy ostro debatować, ale skutecznie wypracowywać stanowiska, podejmować decyzje i osiągać cele. Dowodem na to jest też uruchamiana właśnie ostatnia linia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, powstał, tak jak poprzednie, z myślą o naszych mieszkańcach – mówił podczas podpisania umowy starosta powiatu poznańskiego Jan Grabkowski.
W podobnym tonie wypowiadali się pozostali samorządowcy. – Na poziomie Polski już sam fakt, że 48 gmin potrafi się porozumieć jest ewenementem. To na pewno przykład dla innych – stwierdził prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, który zapewnił, że Poznańska Kolej Metropolitalna jest ciekawą alternatywą dla tych, którzy do tej pory przyjeżdżają do stolicy Wielkopolski samochodami. Bo też nowa trasa PKM oznacza kolejne pary pociągów między Poznaniem Głównym, a Wronkami, czyli lepsze skomunikowanie m.in. mieszkańców aglomeracji, którzy korzystają ze stacji Poznań Wola, Kiekrz, Rokietnica, Pamiątkowo, Baborówko i Pęckowo.
Umożliwiają to umowy podpisane przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego z miastem Poznań, powiatami poznańskim i szamotulskim oraz gminami Rokietnica, Szamotuły, Obrzycko i Wronki. Tym samym już do 48 wzrosła liczba samorządów zaangażowanych w Poznańską Kolej Metropolitalną. Województwo Wielkopolskie, Miasto Poznań i Powiat Poznański współfinansują każdą z linii PKM. Dołączenie odcinka Poznań-Wronki do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zamyka okres budowania podstawowej sieci ważnego dla aglomeracji poznańskiej projektu. – Linia Poznań – Wronki dołączyła jako ostatnia, ponieważ na tej trasie przez długi czas trwały poważne prace modernizacyjne, które uniemożliwiały uruchomienie większej liczby pociągów – powiedział wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak.
PKM została uruchomiona w 2018 roku, a pionierskie połączenia objęły trasy z Poznania do Wągrowca, Grodziska Wielkopolskiego, Nowego Tomyśla i Jarocina, a po kilku miesiącach także do Swarzędza. Rok później nitka swarzędzka została wydłużona do Kostrzyna, a w 2020 – do Wrześni. W tym samym roku pojawiły się też połączenia na liniach do Rogoźna i Gniezna. W bieżącym roku ze współfinansowania wycofał się powiat jarociński i dlatego linia dotąd do Jarocina została skrócona do Środy Wielkopolskiej. Natomiast pociągi PKM pojawiły się na trasie do Kościana.
Za sprawą umów podpisanych na Dworcu Letnim w Poznaniu, od stycznia 2023 pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będą obsługiwać także linię do Wronek. Połączenia są obsługiwane przez Koleje Wielkopolskie oraz Przewozy Regionalne. Dopełnienie podstawowej sieci PKM nie oznacza końca budowy kolejowego układu komunikacyjnego na terenie Metropolii Poznań. Na różnym etapie ustaleń są kolejne odcinki. Najbardziej realne z nich to trasa Czempiń-Śrem oraz wykorzystanie towarowej obwodnicy Poznania, co sprawiłoby, że liczba stacji i przystanków na trasach PKM przekroczy 100. Po dołączeniu linii do Wronek pasażerowie PKM będą wsiadać i wysiadać w 96 miejscach.
W trakcie podpisania umów Miasto i Gminę Szamotuły reprezentował zastępca burmistrza Dariusz Wachowiak.