Dodatek węglowy. Kto dostanie pieniądze?
Dodatek węglowy. Kto dostanie pieniądze?
Sezon grzewczy za pasem. Nie tak dawno, bo niemal 2 tygodnie temu, została opublikowana ustawa o dodatku węglowym, która przyszła w następstwie podwyżek cen węgla w kraju. Choć wydawać by się mogło, że wszystko jest już jasne, wiele osób nadal szuka odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące dodatku. Czym jest dodatek węglowy? Komu przysługuje? Co trzeba zrobić, by go otrzymać? Zebraliśmy dla Was najważniejsze pytania wraz z odpowiedziami Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Czym jest dodatek węglowy?
Dodatek węglowy to jednorazowe świadczenie w wysokości 3 tys. zł. Przysługuje gospodarstwu domowemu, w którym głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, koza, kominek, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy, zasilane paliwami stałymi. Warunkiem koniecznym do otrzymania dodatku węglowego jest wpisanie lub zgłoszenie głównego źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB).
Komu przysługuje dodatek węglowy?
Dodatek węglowy przysługuje w przypadku spełnienia następujących warunków:
– głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego wnioskodawcy musi być kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi,
– główne źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Co należy zrobić, aby otrzymać dodatek węglowy?
Należy złożyć prawidłowo wypełniony wniosek do gminy. Gmina może nas wezwać do uzupełnienia braków formalnych. Wzór wniosku jest jednolity dla wszystkich gmin. Wzór wniosku o wypłatę dodatku węglowego będzie stanowił załącznik do rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska.
Przez gospodarstwo domowe, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, rozumie się:
osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) lub osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Dodatek węglowy obejmuje gospodarstwa domowe wykorzystujące paliwa stałe czyli węgiel kamienny, brykiet lub pelet zawierające co najmniej 85% węgla kamiennego, w tym koks, ekogroszek i ekomiał z węgla kamiennego.
Ważne! Aby otrzymać dodatek węglowy na ogrzanie gospodarstwa domowego, nie trzeba być właścicielem budynku, jak również nie jest konieczne zameldowanie w miejscu zamieszania. Dla przyznania dodatku węglowego kluczową informacją jest miejsce zamieszkania.
W jakiej formie zostanie wypłacony dodatek węglowy – w gotówce czy przelewem?
Dodatek węglowy można otrzymać przelewem na konto lub w formie gotówkowej.
Jeśli chcemy otrzymać dodatek przelewem, we wniosku o dodatek węglowy należy wpisać numer rachunku płatniczego, na który zostanie przekazana kwota dodatku węglowego. Nie musi on należeć do osoby składającej wniosek o wypłatę dodatek węglowy.
Czy przy dodatku węglowym obowiązuje próg dochodowy?
Przy dodatku węglowym nie obowiązuje próg dochodowy. Jednorazowe świadczenie jest przyznawane po rozpatrzeniu prawidłowo złożonego wniosku.
Co w sytuacji, gdy dwie osoby złożą wniosek o dodatek węglowy dla jednego gospodarstwa domowego?
W przypadku, gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył wniosek o dodatek węglowy jako pierwszy.
Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku węglowego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
Czy jest wyznaczony termin składania wniosków o dodatek węglowy?
Tak. Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. Wnioski złożone po tym terminie nie będą rozpatrywane.
Kto będzie rozpatrywał wniosek i jak długo trzeba czekać na wypłatę dodatku?
Organ administracji, tj. wójt, burmistrz, prezydent miasta ma miesiąc na rozpatrzenie wniosku i wypłatę dodatku węglowego.
Wójt, burmistrz, prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku węglowego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB).
Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta dodatku węglowego nie wymaga wydania decyzji. Jednak odmowa przyznania dodatku węglowego, uchylenie oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku węglowego, wymagają wydania decyzji.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu dodatku węglowego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej, o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku węglowego. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku węglowego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, odbierając ten wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu dodatku węglowego.
Czy informacje podane we wniosku o wypłatę dodatku węglowego będą weryfikowane?
Tak. Wójt, burmistrz, prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku węglowego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Ważne! Informacje przedstawione we wniosku o wypłatę dodatku węglowego składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”
Czy dodatek węglowy mogą otrzymać gospodarstwa domowe, które zakupiły węgiel wcześniej, jeszcze przed złożeniem wniosku?
Tak, dodatek węglowy przysługuje każdemu gospodarstwu domowemu, które używa paliwa węglowego do ogrzewania. Aby otrzymać dodatek węglowy nie trzeba przedstawiać faktur na zakup paliwa węglowego. Niezbędne do otrzymania świadczenia jest spełnienie przesłanek wskazanych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym oraz prawidłowe wypełnienie wniosku o wypłatę dodatku węglowego.
Czy dodatek węglowy przysługuje mieszkańcom domów wielorodzinnych, np. kamienic i bloków?
Dodatek węglowy przysługuje osobom fizycznym, które prowadzą gospodarstwa domowe ogrzewane piecami węglowymi. Do takich źródeł ogrzewania należą również m.in. piece kaflowe spotykane w domach wielorodzinnych nieposiadających centralnego ogrzewania. W takim wypadku, jeśli gospodarstwo domowe posiada indywidualne źródło ogrzewania na węgiel, przysługuje mu dodatek węglowy.
Dodatek węglowy przysługuje również mieszkańcom budynków wielorodzinnych, którzy kupują opał do kotłowni w ramach wspólnoty mieszkaniowej. Wówczas każde gospodarstwo domowe powinno indywidualnie wystąpić o dodatek węglowy. Jeśli kotłownię w budynku obsługuje podmiot zewnętrzny/przedsiębiorstwo, takiemu podmiotowi zewnętrznemu/przedsiębiorstwu dodatek węglowy nie przysługuje.
Czy dodatek węglowy może być zajęty przez komornika?
Świadczenie nie podlega egzekucji. Nie jest również wliczane do dochodu.
W jednym budynku znajduje się kilka gospodarstw domowych korzystających ze wspólnego źródła ogrzewania zgłoszonego lub wpisanego do CEEB. Kto jest uprawniony do otrzymania dodatku węglowego?
W przypadku gdy w jednym budynku znajduje się kilka gospodarstw domowych korzystających ze wspólnego źródła ogrzewania, każde z tych gospodarstw może osobno złożyć wniosek o wypłatę dodatku węglowego. Warunkiem jest jednak uprzednie zgłoszenie lub wpisanie tego źródła do CEEB.
Czy można zmienić deklarację CEEB, aby dostać dodatek węglowy 3000 zł?
Właściciele domów mają prawo do zmiany deklaracji składanej do CEEB, ale tylko gdy nastąpiła w niej pomyłka. Prawdziwość danych z deklaracji może być weryfikowana. Będzie to miało miejsce w trakcie czynności dokonywanych przez tzw. osoby uprawnione do wprowadzania danych i informacji do ewidencji, które dokonają inwentaryzacji budynku.
Jak poprawić deklarację CEEB online?
– Wejdź na stronę ceeb.gov.pl i się zaloguj.
– Odszukaj deklarację, którą chcesz edytować w zakładce DEKLARACJE.
– W kolumnie Akcje wybierz opcję „edytuj”.
– Zmień dane w deklaracji.
– Zapisz zmiany.
Ważne! Opcja „edytuj” dotyczy tylko i wyłącznie korygowania drobnych zmian. Jeżeli doszło do wymiany bądź zmiany źródła ciepła lub spalania paliw lub innych istotnych danych, konieczne jest złożenie nowej deklaracji.