Dyrektywa Omnibus – ważne zmiany w eCommerce
1 stycznia 2023 zaczęły obowiązywać postanowienia unijnej dyrektywy Omnibus, które spowodują, że większość właścicieli sklepów internetowych obsługujących sprzedaż B2C będzie zmuszona przejrzeć i zmodyfikować regulamin sklepu oraz wprowadzić nowe rozwiązania w firmie. O co chodzi i dlaczego trzeba się śpieszyć? Czytaj dalej!
Opinie i rekomendacje w sklepie internetowym
Wielu właścicieli sklepów internetowych decyduje się na zamieszczanie opinii swoich klientów, zwłaszcza tych zadowolonych. W końcu nic nie przekona konsumenta do zakupu tak, jak inny zadowolony konsument. Kto z nas nie czyta opinii o produkcie, zanim ostatecznie zdecyduje się na zakup?
Do tej pory nie było możliwości weryfikacji, czy napisania opinia jest zgodna z rzeczywistym doświadczeniem danego konsumenta, czy jest jedynie kłamstwem wygenerowanym na potrzeby marketingowe. Teraz to się zmieni.
Właściciele sklepów internetowych, którzy udostępniają opinie i rekomendacje swoich klientów, będą zobowiązaniu do udostępnienia informacji, w jaki sposób autorzy danych opinii i rekomendacji są weryfikowani. Od 1 stycznia 2023 r. właściciel sklepu internetowego odpowiada za to, aby każda zamieszczona w nim opinia pochodziła od osoby, która danego produkt używała lub zakupiła go.
Dodatkowo należy poinformować konsumentów o tym, czy udostępniasz zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie, o opiniach sponsorowanych oraz opiniach, na które wpływają stosunki umowne z przedsiębiorcą.
Jeśli w swoim sklepie internetowym zamieścisz opinię niezweryfikowaną przez Ciebie, możesz zostać posądzony o wprowadzenie konsumenta w błąd.
Dyrektywa Omnibus – ważne zmiany w eCommerce
Celem postanowień dyrektywy jest zwalczanie praktyki zamieszczania nieprawdziwych opinii i rekomendacji – także polubień w mediach społecznościowych oraz usuwania negatywnych komentarzy i zamieszczania tylko tych pozytywnych.
Informowanie o promocjach w sklepie internetowym
Omnibus porusza także kwestię obniżki cen – zarówno w sklepie internetowym, jak i stacjonarnym. Jeśli właściciel sklepu internetowego będzie chciał obniżyć cenę danego produktu, będzie zobowiązany do poinformowania klienta o najniższej cenie tego produktu obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni przed akcją promocyjną/ obniżką.
Ma to uchronić konsumentów przed nabieraniem się na obniżki, przed którymi sprzedawca sztucznie podnosił cenę towaru.
Zapis dotyczy obniżek sezonowych, wyprzedaży, obniżek cen dla posiadaczy kodów rabatowych, członków programów lojalnościowych itp.
Reklamacje – zasady ogólne po 1 stycznia 2023
Jeśli nabywca uzna towar za niezgodny z umową, będzie mógł go zareklamować. W pierwszej kolejności sprzedawca proponować ma wymianę lub naprawę towaru. Jeśli okażą się nieopłacalne lub wada nadal będzie występować, wówczas możliwe będzie odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny.
Czas dochodzenia roszczeń został wydłużony do 6 lat, a koszty wysyłki reklamowanego towaru pokryje sprzedawca.
Nowe zasady dotyczące reklamacji obowiązywać będą także przedsiębiorców na prawach konsumenckich.
REKLAMACJE PRODUKTÓW ELEKTRONICZNYCH PO 1 STYCZNIA 2023
Konsumenci nabyli prawo do reklamacji produktów cyfrowych – grafik, e-booków, audiobooków i innych produktów udostępnianych im jako załączniki do wiadomości e-mail.
Konsument będzie miał 2 lata na zgłoszenie reklamacji, także wówczas, kiedy na dany produkt zapłaci swoimi danymi osobowymi.
Jak na reklamację treści cyfrowych odpowie sprzedawca? Będzie on zobowiązany do dostosowania treści tak, aby była zgodną z umową, obniżenia jej ceny lub zwrotu wszystkich poniesionych przez kupującego kosztów.
Zmiany w regulaminie sklepu internetowego
Zmiany wprowadzane przez dyrektywę omnibus mają na celu większą ochronę konsumentów. Nowe zasady dotyczące udostępnianych w sklepie WWW opinii, promocji czy obsługi reklamacji wiążą się z koniecznością dostosowania doń zasad regulaminu Twojego sklepu.
Regulamin jednak należy przejrzeć także pod kątem zawartych w nim informacji o środkach komunikacji, które stosuje dana firma. Jeśli taki środek można uznać za nośnik trwały a korespondencja z klientem z datą i godziną są możliwe do otworzenia, musisz opisać go w regulaminie.
Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023r.
Dyrektywa Omnibus – ważne zmiany w eCommerce
Artykuł pochodzi ze strony internetowej https://www.binsoft.pl/blog/dyrektywa-omnibus-zmiany-w-ecommerce