Pociągi wodorowe w Wielkopolsce
Samorząd Województwa Wielkopolskiego do Krajowego Programu Odbudowy złożył projekt dotyczący zakupu nowego taboru kolejowego. W tzw. „fiszce projektowej” zgłoszona została chęć zakupu co najmniej 20 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz kilkunastu sztuk jednostek wodorowych. Jeśli propozycja zostanie rozpatrzona pomyślnie, Wielkopolska stałaby się pierwszym regionem w kraju, gdzie na torach można byłoby spotkać tabor napędzany wodorem.
Wiele wskazuje na to, iż Krajowy Plan Odbudowy (KPO) zostanie wkrótce zaakceptowany, dzięki temu wiele planów dotyczących transportu publicznego, na szczeblu krajowym oraz regionalnym zostanie odblokowanych. Samorządy miały możliwość złożenia swoich uwag oraz pomysłów odnoszących się do tego, w jaki sposób chciałby wykorzystać fundusze z KPO. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego zabrał głos w tej sprawie.
– Jako samorząd złożyliśmy też fiszkę projektową do Krajowego Planu Odbudowy, która opiewa na różne typy pociągów. Myślimy o zakupie co najmniej 20 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także kilkunastu pojazdach wodorowych. Na ten moment oczywiście nie wiemy czy projekt uzyska akceptację, ponieważ cały program jest nadal uzgadniany przez stronę rządową z KE, a wsparcie na tabor regionalny ze środków KPO będzie udzielane w ramach otwartego, konkurencyjnego postępowania konkursowego w formie grantów oraz w formie pożyczkowej – informuje Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak.
Obecnie, żaden z polskich przewoźników nie używa pociągów wodorowych, a rynek tego typu pojazdów dopiero się rozwija. Jedyną, w pełni wodorową jednostkę, wyprodukowaną przez firmę Alstom, można było zobaczyć na ostatnich targach Trako w Gdańsku, odbywających się jesienią minionego roku.
Jest duża presja i nacisk na to, żeby odchodzić od silników Diesla z powodu ochrony środowiska i określonej polityki, która za tym stoi. Nie ukrywam, że my jako województwo także tego mocno doświadczamy, bo mamy otwarty duży kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym i na etapie negocjacji tego kredytu było wyraźnie powiedziane, że jeśli będziemy chcieli wykorzystać te środki na zakup pojazdów napędzanych silnikiem Diesla, to nie ma takiej możliwości – dodaje marszałek Jankowiak.
Droga do tego typu zakupów jest jeszcze długa, jednakże jak podkreśla Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, wodór jest przyszłością, również w segmencie transportu.