- Polski Ład – ULGA SPONSORINGOWA zawiera również pakiet ulg podatkowych dla przedsiębiorców, którzy angażują się w działalność społecznie pożyteczną (CSR).
- Jest to nowa propozycja zachęty podatkowej – dotychczas w podatku dochodowym w ogóle nie było takiego rozwiązania.
- Ulga polega na możliwości dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania (podstawy obliczenia podatku) 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele.
Polski Ład – ulga sponsoringowa to również zachęta podatkowa dla przedsiębiorców, którzy angażują się w działalność społecznie pożyteczną (CSR) i wspierają działalność sportową, kulturalną, szkolnictwo wyższe oraz naukę, i w ten sposób wspierają rozwój lokalnych społeczności. Firmy mogą odliczać 100 % kosztów uzyskania przychodów, oraz – w ramach dodatkowej ulgi sponsoringowej– zyskują możliwość odliczenia dodatkowych 50 % kosztów.
Dla kogo ulga SPONSORINGOWA?
Ulga sponsoringowa jest skierowana do przedsiębiorców – podatników PIT osiągających przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, z której dochody są opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub podatkiem liniowym, a także do podatników CIT, uzyskujących przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Z preferencyjnego rozwiązania będą mogły zatem skorzystać różne grupy firm np. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą czy też spółki osobowe.
Polski Ład – Na czym polega ulga sponsoringowa?
Ulga polega na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (podstawy opodatkowania) 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną oraz szkolnictwo wyższe i naukę, przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym:
- z pozarolniczej działalności gospodarczej – PIT,
- z przychodów z innych niż przychody z zysków kapitałowych – CIT.
W praktyce ulga pozwoli podatnikowi rozliczyć w podatku dochodowym 150% poniesionych kosztów:
- 100% jako koszt uzyskania przychodów,
- 50% jako odliczenie w ramach ulgi.
Sposób rozliczania ulgi
W przypadku skorzystania z ulgi sponsoringowej odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty. Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
Przykład zastosowania ulgi sponsoringowej
Przedsiębiorca (podatnik PIT) finansuje imprezę sportową (zawody sportowe) w zamian za usługi reklamowe . Poniesiony koszt to kwota 30 tys. zł wynikająca z umowy sporządzonej na piśmie i przelana na rachunek organizatora zawodów sportowych.
Przedsiębiorca kwotę 30 tys. zł rozlicza w kosztach uzyskania przychodów. Dodatkowo 15 tys. zł odlicza od podstawy opodatkowania w ramach ulgi.
Przy założeniu, że przedsiębiorca opłaca podatek liniowy według 19% stawki i wykazuje dochód z działalności w kwocie 100 tys. to:
- bez ulgi zapłaci podatek w kwocie 19 tys. zł,
- z ulgą zapłaci podatek w kwocie 16 150 zł.
Korzyść uzyskana przez przedsiębiorcę to 2850 zł.
Źródło: Polski Ład – ulga na sponsoring