Wicemarszałek Wojciech Jankowiak i przedstawiciele Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu odbyli spotkanie z przedstawicielami gmin i powiatów zainteresowanych realizacją projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód-Szamotuły”.
Spotkanie odbyło się we wtorek 25 stycznia i choć początkowo planowane było stacjonarnie w Międzychodzie, to z uwagi na kolejną falę pandemii miało formułę zdalną.
Projekt dotyczący rewitalizacji linii Międzychód-Szamotuły jest jednym z pięciu projektów liniowych, które Samorząd Województwa Wielkopolskiego zgłosił do „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2028 roku” realizowanego przez Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W trakcie spotkania z przedstawicielami powiatów międzychodzkiego i szamotulskiego, gmin Międzychód, Sieraków, Chrzypsko Wielkie, Szamotuły, Ostroróg i Pniewy oraz Stowarzyszenia Metropolia Poznań, reprezentanci Samorządu Województwa jako Lider projektu przedstawili kilka propozycji podziału wkładu własnego realizacji projektu (wynoszącego 15 proc. wartości całości inwestycji) celem wybrania wersji optymalnej dla wszystkich zainteresowanych. Dyskusja w trakcie spotkania była merytoryczna, jednak ostateczne decyzje w danej sprawie jeszcze nie zostały podjęte.
Linia z Międzychodu do Szamotuł powstała ponad sto lat temu. Jeżeli solidarnie przystąpimy do jej rewitalizacji, to damy mieszkańcom tę linię do dyspozycji na kolejne sto lat. Pamiętajmy, że jest to zadanie strategiczne i podejmowane z myślą o kolejnych pokoleniach, o zdecydowanej poprawie transportu publicznego w tej części województwa – mówił do przybyłych samorządowców Wicemarszałek Wojciech Jankowiak.
Należy przypomnieć, że Samorząd Województwa Wielkopolskiego zgłosił do Programu „Kolej+” pięć projektów liniowych (Czarnków-Rogoźno-Wągrowiec, Konin-Turek, Gostyń-Kąkolewo, Międzychód-Szamotuły, Śrem-Czempiń) – wszystkie w formule partnerskiej, gdzie Liderem jest Samorząd Województwa, a Partnerami przedstawiciele gmin i powiatów położonych na przebiegu konkretnej linii kolejowej oraz Stowarzyszenie Metropolia Poznań, czyli łącznie 41 podmiotów.
Formuła partnerstwa polega na współfinansowaniu kosztów realizacji inwestycji zgłoszonych do Programu, w tym również Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego (WSPP – jeden wymaganych z dokumentów aplikacyjnych). Koszty opracowania WSPP zostały już poniesione, po połowie przez Lidera oraz Partnerów Projektu. W chwili obecnej prowadzone są negocjacje dotyczące poziomu finansowania kosztów realizacji wkładu własnego w realizację inwestycji. Informacja o tym, które z linii otrzymają dofinansowanie w ramach Programu „Kolej+” ma zostać ogłoszona w dniu 24 lutego bieżącego roku.
(red)