Czy powstanie wiadukt Szamotuły? Zgodnie z zapowiedzią, Burmistrz Szamotuł Włodzimierz Kaczmarek, przedłożył radnym miasta i gminy analizę możliwości i koncepcję budowy wiaduktów lub tunelu, w rejonie ulic Wojska Polskiego i Dworcowej w Szamotułach.
Wiadukt Szamotuły. W opracowaniu dokumentu, wzięto pod uwagę dwie koncepcje rozwiązań problemów komunikacyjnych w Szamotułach, tj. budowę konstrukcji naziemnej i podziemnej.
W pierwszym przypadku w rejonie wspomnianych ulic, miałyby stanąć wiadukty łączące dwa brzegi ul. Wojska Polskiego nad torami z odnogą przez Park Kościuszki w kierunku ul. Dworcowej i wyjazdem w okolicy Lidla.
W drugiej propozycji miałyby powstać tunele o łącznej długości ponad 260 metrów, z połączeniami komunikacyjnymi o szerokości około 7 m. i podobnym kształcie jak w pierwszej części projektu.
W ramach wariantu pierwszego przewiduje się następujące obiekty inżynierskie:
• Wiadukt Szamotuły drogowy 1 – konstrukcja powłokowa na przeprowadzenie chodnika przez nasyp.
• Wiadukt Szamotuły drogowy 2 – wiadukt łukowy w ciągu drogi wojewódzkiej DW 187 nad torami kolejowymi linii E-59.
• Wiadukt drogowy 3 – konstrukcja powłokowa na przeprowadzenie istniejącej alejki parkowej przez nasyp DW 187.
• Most – most powłokowy nad rzeką Samą pod DW 187 i drogą dojazdową.
• Obustronne ściany z gruntu zbrojonego.
W ramach wariantu drugiego przewiduje się następujące obiekty inżynierskie:
• Tunel w ścianach szczelinowych w ciągu DW187 o długości około 260 m.
• Most 1 – żelbetowy przeprowadzający rzekę Samę nad DW 187.
• Most 2 – z belek Kujan 15m w ciągu drogi dojazdowej nad rzeką Samą.
• Wiadukt drogowy – z belek Kujan 15m w ciągu drogi dojazdowej nad DW 187.
• Wiadukt kolejowy – z dźwigarów obetonowanych w ciągu linii E-59 nad DW 187.
• Tama – na rzece Samie.
Przedłożona przez Burmistrza Szamotuł analiza, zawiera szacunkowe koszty budowy dla obu koncepcji rozwiązań komunikacyjnych.
1. Wariant pierwszy z wiaduktami i mostami.
2. Wariant drugi z tunelami z wiaduktami.
Oba warianty rozwiązań układów drogowych stanowią znaczną ingerencję w istniejące zagospodarowanie terenu miasta Szamotuły w okolicy linii kolejowej E-59. Zarówno projektowany wiadukt w wariancie I czy tunel w wariancie II determinuje zmiany trasowania drogi wojewódzkiej 187 w celu osiągnięcia zakładanej bezkolizyjnej komunikacji pojazdów samochodowych z układem torowym – tłumaczy autor przedstawionej analizy – Andrzej Tomaszewski z pracowni projektowej ATTA z Poznania.
Zdaniem projektanta wariant I – wiadukt Szamotuły bez tunelu – jest lepszym rozwiązaniem, gdyż wariant II przy realizacji inwestycji może się okazać jeszcze droższym. W trakcie wykonywania robót jest większe prawdopodobieństwo, że ze względu na roboty nieprzewidziane nawet na etapie wykonywania robót mogą zwiększyć się koszty inwestycji. Także w trakcie eksploatacji koszty będą większe dla wariantu II, nie mówiąc o możliwości katastrofy budowlanej z przyczyn nadzwyczajnych.
Większe spadki jezdni w wariancie II, będą także skutkować mniejszym komfortem jazdy zwłaszcza przy obfitych deszczach, czy przy pogodzie zimowej, gdzie jazda samochodów ciężarowych będzie wręcz niemożliwa.
Z przeprowadzonej przez nasz portal, wśród mieszkańców Szamotuł sondy wynika, że pomimo wyższych kosztów budowy, mieszkańcy woleliby budowę tunelu. Jako powód podając głównie estetykę i wygląd miasta.
Tunel czy wiadukt Szamotuły?
Jak widać większość naszych rozmówców w ogóle widziałaby budowę przeprawy nad torami kolejowymi w innym miejscu Szamotuł, np. w rejonie ul. Cmentarnej lub Alei 1-go Maja.
Podobne sugestie wysnuł radny miasta i gminy Szamotuły Bartosz Węglewski, jeśli chodzi o wiadukt Szamotuły – Jedno co uderza dość mocno to kosztorysy wskaźnikowe, które zakładają, że budowa wiaduktu wyniosłaby 125 779 800,00 zł a tunelu 146 360 000,00 zł. Dla porównania cały budżet gminy wynosi 143 460 169,00 zł. Rozwiązaniem w tych kwestiach mogą być jedynie dotacje z państwa, Unii Europejskiej oraz kilku samorządów, samą gminę nigdy nie będzie stać na inwestycję na taką skalę, chyba że w zupełnie innym zakresie i miejscu – pisze radny na profilu FB.
Cytat:
Zgodnie z zapowiedzią Pan Burmistrz przedstawił nam do wglądu w Biurze Rady wstępne studium dotyczące analizy lokalizacji wiaduktu lub tunelu w Szamotułach. Zapoznałem się z nim, jednak wysuwanie wniosków technicznych, byłoby skrajnie nieodpowiedzialne, gdyż moja wiedza w tym zakresie jest zbyt mała, dlatego też z niecierpliwością zaczekam na spotkanie z fachowcami w tej kwestii – mówi radny Bartosz Węglewski, który udostępnił informację o przedłożonym radnym projekcie.
źródło FB
O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy innych radnych miasta i gminy Szamotuły, ale nikt poza Bartoszem Węglewskim, który komentował sprawę przez profil FB, nie udzielił nam żadnych informacji.
cuda wianki :-))