Wielkopolska – ponad pół miliona na promocję samorządu, czy samorządowca?
Aktywność profili w mediach społecznościowych marszałka województwa Marka Woźniaka na Facebooku i Instagramie, konto na YouTube i dwa konta urzędu marszałkowskiego oraz jednego profilu „Wielkopolska Tej”, opłacane są w 2022 r. z budżetu województwa wielkopolskiego, na łączną kwotę 522 393,30 zł.
Postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, ogłoszono w lutym 2022 r. a rozstrzygnięcie nastąpiło w marcu. Jedynym oferentem w postępowaniu okazała się firma Ros Media z Bydgoszczy, która złożyła ofertę na kwotę 522 393,30 zł brutto. Urząd marszałkowski kilka dni wcześniej poinformował, że na powyższe zamówienie planuje przeznaczyć kwotę 444 710 zł. netto. W marcu podpisano umowę z oferentem, która obowiązuje od kwietnia do końca 2022 r. Miesięcznie to około 58 tys. zł. Za taką kwotę, można by wynająć kilka mieszkań dla ubogich, albo przez rok prowadzić niewielki klub sportowy dla małych dzieci. W czerwcu br. Urząd marszałkowski nie miał 5 tysięcy na zakup rowerów dla dzieci uchodźców z Ukrainy, ale ponad dziesięć razy tyle na autopromocję już tak.
Aktywności Samorządu Województwa Wielkopolskiego.
Postępowanie w sprawie zamówienia o którym mowa, prowadzono pod nazwą: „Świadczenie usługi przygotowania i realizacji wydarzeń oraz aktywności Samorządu Województwa Wielkopolskiego w mediach społecznościowych”. W szczegółowym opisie zamówienia sprecyzowano, że chodzi konkretnie o prowadzenie wskazanych kont w mediach społecznościowych i YouTube. Szkopuł w tym, że wspomniane profile wykazują aktywność, ale w szczególności dotyczącą polityka Platformy Obywatelskiej i zarazem marszałka sejmiku wojewódzkiego wielkopolskiego Marka Woźniaka.
Marek Woźniak jest marszałkiem od 2005 roku.
Marek Woźniak – polski polityk i samorządowiec, od 2005 marszałek województwa wielkopolskiego. W wieku trzydziestu lat, w 1990 roku został sekretarzem gminy Suchy Las, następnie sprawował funkcję pełnomocnika wojewody poznańskiego. Od 1998 kierował Urzędem Rejonowym w Poznaniu, jako pełnomocnik ds. utworzenia powiatu poznańskiego. Od 1998 był radnym, a od 2002 do 2005 także wicestarostą tego powiatu.
W październiku 2005 objął funkcję marszałka województwa wielkopolskiego. Stanowisko to utrzymał po wyborach samorządowych w 2006, w których uzyskał również mandat radnego sejmiku III kadencji z listy Platformy Obywatelskiej. Po wyborach w 2010, 2014 i 2018 roku, pozostawał na stanowisku marszałka województwa wielkopolskiego. W 2014 r. bez powodzenia kandydował do parlamentu europejskiego.
Jakie to wielkopolskie profile i konta są obsługiwane?
Przedmiotem opisanego na wstępie zamówienia publicznego, jest administrowanie kontami i profilami marszałka Marka Woźniaka, Urzędu Marszałkowskiego, oraz „Wielkopolska Tej” i „Wielkopolska ZOOM”.
facebook.com/MarszalekMarekWozniak,
www.instagram.com/marszalekmarekwozniak,
facebook.com/WielkopolskaTej,
www.facebook.com/umwwpl
www.instagram.com/wielkopolskatej,
www.youtube.com/c/WielkopolskaZOOM.
Radny sejmiku Adam Bogrycewicz dociekał.
Podczas ostatniej sesji sejmiku województwa wielkopolskiego, radny Adam Bogrycewicz złożył interpelację, w sprawie założenia i prowadzenia konta „Wielkopolska Tej” na Facebooku.
Proszę o udzielenie informacji na temat zasadności założenia i funkcjonowania ww. profilu, celowości jego istnienia, podanie kosztów jakie generuje, kto zajmuje się przygotowaniem publikowanych w nim materiałów – napisał w interpelacji radny Adam Bogrycewicz.
Radny dociekał, kto i za ile prowadzi ten profil. Odpowiedzi na interpelację udzielił Marcin Fuszpaniak – dyrektor biura komunikacji zewnętrznej i promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego (UMWW) w Poznaniu. W piśmie do radnego nie padła kwota kosztów prowadzenia profilu, ponieważ dyrektor uznał, że radny dopytuje o jeden konkretny profil, a firma która go obsługuje, prowadzi w ramach zlecenia również inne profile i trudno jest mu wyliczyć, konkretnie ile w przybliżeniu może kosztować podatników proces prowadzenia jednego z sześciu profili.
Odpowiedź na interpelację.
(…) Płatności dotyczące promocji fanpage’a „Wielkopolska, tej” dokonywane są na podstawie umowy z firmą, wyłonioną w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonym w trybie podstawowym, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. W ramach tej usługi firma obsługuje kilka fanpage’y a także wykonuje inne działania, stąd niemożliwe jest podanie dokładnej kwoty, jaka przeznaczona została na posty sponsorowane – tłumaczy Marcin Fuszpaniak* – dyrektor biura komunikacji zewnętrznej i promocji UMWW w Poznaniu.
*Marcin Fuszpaniak do 2021 r. był zastępcą prezesa poznańskiego oddziału Polska Press. Z funkcji tej zrezygnował po odejściu prezesa Marka Rodwalda. Obaj byli odpowiedzialni m.in. za finanse i politykę kadrową spółki. Odeszli po przejęciu spółki Polska Press przez Orlen S.A.
To co najbardziej przykuwa uwagę w całej sprawie to pokaźna kwota, jaką Urząd Marszałkowski w Poznaniu przeznacza na promocję samorządu i fakt, że w znaczącej większości promocja ta, wydaje się być indywidualną promocją marszałka Marka Woźniaka. Poza tym, że wydawane są środki na prowadzenie jego indywidualnego profilu, na innych profilach – głównie YouTube – przesadnie moim zdaniem faworyzowana jest postać i wizerunek marszałka Marka Woźniaka.
Ale nie tylko marszałek Marek Woźniak.
Ale nie tylko marszałek Marek Woźniak korzysta ze swoich przywilejów na koszt podatników. W ciepłym świetle fleszy, wydaje się, że doskonale „ogrzewają się” też inni członkowie zarządu województwa i sejmiku wojewódzkiego, silnie związani z Platformą Obywatelską.
Na szczególną uwagę zasługuje film na kanale YouTube WielkopolskaZOOM, z wystąpieniem komisarz UE Ursulą von der Leyen, która swoje słowa kieruje wprost, nie do samorządowców czy lokalnej społeczności, a właśnie marszałka Marka Woźniaka. Przeglądając kanał z łatwością natrafić można też na wystąpienia posłów i senatorów Platformy Obywatelskiej z całej Wielkopolski.
Czy to jest niczym nieskazana komunikacja i aktywność całego samorządu sejmiku województwa wielkopolskiego?
W rzeczywistości wygląda to tak, że na dziesiątki jak nie setki postów, filmików i artykułów, nie wiele z nich utrwala wizerunek i działalność stricte całego samorządu województwa wielkopolskiego, mam na myśli rządzących i opozycję razem wziętych. Ale za to utrwalaniem aktywności i wizerunku osoby Marka Woźniaka z Platformy Obywatelskiej, zaakcentowany jest prawie każdy post. A całkiem nie tak dawno, marszałek Marek Woźniak wspominał coś o zabijaniu samorządności.